UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za pomocą cookies wykorzystywane są głównie w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Dlaczego kupujemy płyty?

Jak słuchasz muzyki? Co jest dla Ciebie ważne? Czy okładka jest w stanie Cię nakłonić do zakupu płyty?

W ostatnich latach metoda promocji przedpremierowej, jak i tej po ukazaniu się pudełek na półkach sklepowych uległa diametralnej zmianie. Przykładem złej sprzedaży, nawiązującej do epoki nośników fizycznych niech będzie płyta KozaNosTra "El Tornado", w której reklamę nie była zaangażowana żadna duża redakcja internetowa, a dystrybucja w internecie ograniczyła się do sprzedaży przez serwis Allegro. Epoka muzyki cyfrowej wymaga... i nie uznaje kompromisów.

Budowanie więzi ze słuchaczem gwarancją sukcesu sprzedażowego.

Choć w Polsce trudno dotrzeć do danych sprzedażowych odnośnie krążków z muzyką hip-hop, to twórcy bardzo chętnie dzielą się informacjami o zdobyciu tytułu złotej, bądź platynowej płyty przez swoje najnowsze wydawnictwo. Dzieje się tak najpewniej przez takie samo podejście do tychże danych przez OLiS. W zestawieniu, oprócz miejsca w rankingu danego albumu, podana jest informacja o statusie sprzedażowym danej płyty. Próżno tam szukać ilości sprzedanych egzemplarzy.

Taka sytuacja kilka lat temu budziła pewne kontrowersje. Ponieważ ilość sprzedanych płyt nie oznaczała ilości sprzedanych pudełek, artyści często dodawali do swoich premier np. dodatkowe CD z instrumentalami i sprzedając nakład dwukrotnie mniejszy mogli chwalić się wysokimi sprzedażami, które nie przekładały się na faktyczną popularność artysty i jego płyty.

Dla niektórych osób wszystko w internecie jest darmowe. Polskie wytwórnie hip-hopowe idą z odpowiedzią na to hasło i coraz chętniej udostępniają całe albumy do odsłuchu, za darmo, już kilka dni po premierze. Jak więc zachęcić ludzi do kupienia płyty na nośniku fizycznym, jeśli będzie ona dostępna cyfrowo w każdej chwili, w każdym miejscu? Niesamowicie skutecznym ruchem jest przywiązanie "klienta" do "produktu" wprowadzając np. sprzedaż ubrań.

Każdy liczący się label ma w sprzedaży rzeczy, które jednoznacznie określą nabywcę jako fana danej marki/tworcy. I teraz wyobraźmy sobie fana rapera X, który nie kupi wersji preorderowej danego wydawnictwa, w standardowej cenie, z takimi dodatkami jak wlepki, koszulka i podpis na płycie... Chęć zakupu płyty można jeszcze bardziej wzmocnić puszczając informację, że nakład jest limitowany (znasz to...?) i nie będzie wznawiany.

Sam przeglądając pewną grupę sprzedażową nie mogłem uwierzyć w aktualną cenę płyty Egzegeza "Księga Słów". Kupiłem ten album po premierze za ok. 30 zł, a dziś warty jest ponad 200 zł. Takich przykładów można by mnożyć, nakłady limitowane bardzo często wykupywane są przez osoby nie koniecznie zainteresowane twórczością danego rapera, a chęcią zainwestowania pieniędzy.

Do czego wykorzystujemy kupione plyty?

Po co nam nośniki CD? Zadałem podobne pytanie w ankiecie w grupie YURKOSKY CREW, z którą się identyfikuję i do której serdecznie Was zapraszam. W tej grupie znajdują się zarówno fachowcy z branży muzycznej, jak i początkujący raperzy liczący na rozgłos w popularnej serii LIVE "Noname Alert".

Pytanie, jakie zadałem Crew brzmiało "Dlaczego kupujesz i jak wykorzystujesz fizyczne nośniki z muzyką?". Przewidziałem 6 odpowiedzi, z których trzy zakładały zakup płyty w celu innym niż jej słuchanie ("Kupuję tylko do swojej kolekcji, nie słucham muzyki z płyt CD", "Wspieram tym twórcę, ale nie słucham muzyki z płyt CD", "Poluję na okazje i handluję płytami"). Pozostałe trzy odpowiedzi rozdzielały słuchaczy ze względu na miejsce, w którym słuchają płyt ("Słucham muzyki z płyt CD w samochodzie", "Słucham muzyki z płyt CD w domu", "Słucham muzyki z płyt CD w pracy").

Ankieta zakładała możliwość oddania głosu na kilka odpowiedzi, więc nie jestem w stanie określić dokładnej liczby osób, które wzięły udział w głosowaniu. Jednakże wynik wyglądał następująco:

Kupuję tylko do swojej kolekcji, nie słucham muzyki z płyt CD - 402 głosy.
Słucham muzyki z płyt CD w samochodzie - 346 głosów.
Słucham muzyki z płyt CD w domu - 230 głosów.
Wspieram tym twórcę, ale nie słucham muzyki z płyt CD - 131 głosów.
Poluję na okazje i handluję płytami - 6 głosów.
Słucham muzyki z płyt CD w pracy - 1 głos.

Rezultat jasno pokazuje, że chęć wsparcia rapera przez fanów jest bardzo duża. 

Pod ankietą pojawiały się również komentarze, jak na przykład:

"Wspieranie artystów jest ważne #kupujciepolskierappłyty",
"Ja na przykład kupuję płyty, ponieważ jakość muzyki na płycie jest lepsza niż nawet najlepszej MP3, ale płytę od razu po kupnie ripuję do FLACa i więcej razy nie wkładam do odtwarzacza",
"Kupuję do własnej kolekcji, jeżeli płytka jest z preorderu ripuję, jeśli nie to nawet nie zrywam folii, bo można w necie znaleźć... no chyba, że wyląduje w samochodzie, to wtedy nie ma wyjścia. :D",
"Kupuje bo wspieram, to naturalne, do tego często jeżdżę samochodem i cenie sobie słuchanie muzyki z CDka, ma to swój klimat. Docelowo w przyszłości będzie specjalny pokój w chacie gdzie ów płyty będą leciały z dobrego sprzętu, swojego rodzaju chillout, tak to widzę...",
"Ogólnie chodzi o wsparcie twórcy oraz wyraz pewnego rodzaju szacunku za pracę. No i ogólnie używam płyt CD do słuchania muzyki w aucie. Jakość audio jest lepsza niż skompresowane mp3. Nawet nie przytaczam tu winyli bo to już w ogóle inny wymiar jakości ;).
Tony mp3 na twardzielu nie mają tej magii".

Wszystko wskazuje na fakt, że traktujemy płyty CD jak nasi dziadkowie znaczki pocztowe.

Z tą przewagą, że na płytach znajduje się dodatkowa wartość, która w każdej chwili może być przez nas odtworzona w sytuacji, kiedy np. nasz dostawca internetu zawali i nie będziemy mieli dostępu do wersji cyfrowej.

A dla Ciebie jaką wartość mają posiadane płyty? Dołącz do Crew i weź udział w dyskusji...

Michał Chmielewski

Źródła:
http://muzyka.onet.pl/newsy/zlote-i-platynowe-plyty-w-polsce-zmiana-zasad-przyznawania/93xmm
http://legalnakultura.pl/pl/legalna-kultura/dzialamy/blog/1175,jak-dystrybucja-cyfrowa-zmienia-muzyke-debata-w-opolu
https://www.facebook.com/groups/1691344544495225/?multi_permalinks=1757165441246468&notif_id=1512509057535046&notif_t=like

Dodaj swoją płytę

ostatnio aktualizowane

najpopularniejsze albumy

najpopularniejsze newsy